Terapia ręki polega na usprawnianiu małej motoryki – precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. Przeznaczona jest głównie dla dzieci, ale także osób dorosłych i starszych, które z różnych powodów utraciły sprawność tej części ciała. Celem terapii ręki jest poprawa wykonywania czynności samoobsługowych, manipulacyjnych czy grafomotorycznych. Może ona również rozwiązać problem opóźnionego rozwoju mowy u dziecka. Zajęcia prowadzimy indywidualnie.
W Centrum Rozwoju Małych i Dużych IMPULS terapię ręki prowadzimy na zajęciach indywidualnych. Trwają one z reguły 50 minut, w trakcie których nasz podopieczny wspólnie z doświadczonym terapeutą wykonuje różne ćwiczenia. Terapia młodszych dzieci zwykle ma postać zabawy. Częstotliwość, przebieg i forma zajęć są uzależnione od przyczyn nieprawidłowego lub utrudnionego rozwoju małej motoryki i celów, które planujemy na wizycie konsultacyjnej.
Zajęcia usprawniające rękę prowadzimy z podejściem holistycznym: uwzględnieniem funkcjonowania całego organizmu i wpływu umiejętności manualnych na każdą sferę życia dziecka. Czasem sugerujemy również inne zajęcia np. integracji sensorycznej, gdy obserwujemy, że problem z motoryką może mieć szersze podłoże (np. występują zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, dezorientacja w przestrzeni i schemacie własnego ciała).
W praktyce usprawnianie motoryki małej polega na różnych ćwiczeniach i zabawach manipulacyjnych (dostosowanych do wieku i poziomu rozwoju dziecka) oraz zabiegach fizjoterapeutycznych.
Podnosząc sprawność manualną ręki, poprawiamy (teraz lub w przyszłości) wykonywanie wielu różnych czynności:
Ponadto zaburzona zdolność wykonywania czynności motorycznych często idzie w parze z trudnościami w mówieniu, ponieważ oba te ośrodki znajdują się w mózgu człowieka blisko siebie. Gdy rozwój mowy jest opóźniony, terapia ręki może się okazać pomocna.
Terapia ręki to zajęcia skierowane do szerokiej grupy dzieci – wszystkich tych, które w wyniku chorób, wad anatomicznych czy zaburzeń rozwojowych mają problemy z małą motoryką lub mogą je mieć w przyszłości.
Wskazania do rozpoczęcia terapii obejmują m.in.:
Prowadzimy zajęcia dla dzieci z już rozpoznanymi problemami, a także diagnozujemy naszych podopiecznych. Zapraszamy na konsultację: 3–4 spotkania, podczas których porozmawiamy, poobserwujemy dziecko, przeprowadzimy testy oraz omówimy diagnozę i zalecenia.