Psychomotoryka dziecięca to kompleksowe podejście do wspierania rozwoju najmłodszych poprzez ruch, doświadczanie nowych sytuacji i pracę nad różnorodnymi umiejętnościami. W naszym gabinecie integracji sensorycznej w Gliwicach oferujemy zajęcia z zakresu psychomotoryki, które są skierowane do dzieci w różnym wieku i o różnych potrzebach rozwojowych. Zajęcia te prowadzone są w małych grupach (3-6 dzieci), co pozwala na indywidualne podejście do każdego uczestnika i maksymalne wykorzystanie potencjału rozwojowego.
W trakcie zajęć z psychomotoryki kładziemy duży nacisk na rozwój umiejętności komunikacyjnych. Dzieci uczą się współpracy i budowania relacji z rówieśnikami. Wspólne działanie w grupie pozwala na rozwijanie empatii, zrozumienia oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów. Dzięki temu dzieci stają się bardziej pewne siebie, lepiej radzą sobie w sytuacjach społecznych i zyskują umiejętności niezbędne w życiu codziennym.
Terapia psychomotoryczna jest szczególnie ważna dla dzieci niepełnosprawnych oraz tych z zaburzeniami rozwojowymi, ponieważ pozwala na wzmocnienie ich zdolności adaptacyjnych i społecznych. Dzieci uczą się samodzielności i nabierają pewności siebie, co jest kluczowe w ich dalszym rozwoju.
Podczas zajęć rozwijamy zarówno dużą, jak i małą motorykę. Duża motoryka obejmuje ruchy całego ciała, takie jak bieganie, skakanie czy wspinanie się. Z kolei mała motoryka skupia się na precyzyjnych ruchach dłoni i palców, co jest kluczowe dla takich umiejętności jak pisanie czy rysowanie. Dzięki ćwiczeniom motorycznym dzieci stają się bardziej sprawne fizycznie i zyskują lepszą koordynację ruchową.
Planowanie motoryczne to umiejętność tworzenia planu działania dla wykonywanych czynności ruchowych. Dzieci uczą się, jak skutecznie planować i realizować zadania, co rozwija ich zdolności organizacyjne i umiejętność przewidywania skutków swoich działań.
Komunikacja i współpraca są kluczowymi elementami zajęć z psychomotoryki. Dzieci uczą się, jak skutecznie komunikować się z innymi oraz jak pracować w zespole. Wspólne zadania wymagają od uczestników koordynacji działań, dzielenia się pomysłami oraz podejmowania wspólnych decyzji.
Podczas zajęć stawiamy również na rozwijanie kreatywności i percepcji. Dzieci mają możliwość twórczego rozwiązywania problemów i wykorzystywania wyobraźni w praktycznych działaniach. Ćwiczenia na percepcję wzrokową i słuchową pomagają dzieciom lepiej rozumieć otaczający je świat oraz wzmacniają ich zdolność do koncentracji i uwagi.
Terapia psychomotoryczna to wyjątkowa forma wsparcia rozwoju psychomotorycznego dziecka, która łączy w sobie elementy ruchu, myślenia i działania w grupie. Każde spotkanie ma określoną fabułę, a uczestnicy podejmują się realizacji zadań intelektualnych i motorycznych, które wspierają ich rozwój na różnych płaszczyznach. Zajęcia są prowadzone w sposób, który budzi motywację i zainteresowanie dzieci, co sprzyja ich aktywnemu uczestnictwu. Dzięki wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i dostosowaniu zajęć do indywidualnych potrzeb dziecka jesteśmy w stanie efektywnie wspierać rozwój najmłodszych na każdym etapie.
W trakcie terapii dzieci nie tylko rozwijają swoje umiejętności, ale także odkrywają własne potencjały i ograniczenia, co pomaga im w radzeniu sobie z przeciwnościami i niepowodzeniami w przyszłości. Psychomotoryka to odkrywanie siebie i budowanie własnej osobowości.